Saturday, April 23, 2011

KERJA KURSUS GEOGRAFI (COPY)

(Nombor8) DAPATAN KAJIAN
8.1  Konsep Kitar Semula
Kitar semula bermaksud….
8.2  Jenis Bahan dan Amalan Kitar Semula
Bahan kitar semula yang biasanya di lakukan oleh penduduk di kampung saya ialah…
Amalan kitar semula yang dijalankan oleh penduduk kampung saya ialah
Terdapat juga penduduk kampung  yang MENGGUNAKAN SEMULA bahan kitar semula ini untuk menjimatkan perbelanjaan. Contoh…
Selain itu, terdapat penduduk kampung yang sudi bekerjasama MEMBERI SUMBANGAN KEPADA PIHAK SEKOLAH bahan-bahan kitar semula mereka untuk..
Di samping itu juga, apa yang saya dapat perhatikan ialah terdapat penduduk yang cuba untuk MENGURANGKAN PENGGUNAAN BAHAN SEPERTI KERTAS DAN PLASTIK  kerana…
Amalan ini akan dapat menjimatkan penggunaan bahan kitar semula dan seterusnya menambahkan pendapatan hasil jualan kitar semula.
8.3 Kepentingan Kitar Semula.
1) Kitar semula untuk memelihara ruang hidup kita
Beri huraian…
2) Kitar semula untuk persekitaran yang lebih sihat dan lebih bersih
Beri huraian..
3) Kitar semula untuk mengurangkan pencemaran
Beri huraian…
4) Kitar semula untuk menjimatkan kos, sumber dan tenaga
Beri huraian…
8.4  Masalah /halangan Amalan Kitar Semula
Ketika melaksanakan kerja kursus ini, terdapat beberapa masalah yang telah dikenalpasti.
1. Sikap
Beri huraian..
2. Kurang Pengetahuan
Beri huraian anda…
3. Harga Terlalu Rendah
Beri huraian…
4. Kurang Pusat Pengumpulan.
Beri huraian…
5. Kurang Kerjasama
Beri huraian..
8.5 Langkah/cadangan untuk mengatasi masalah dalam melaksanakan kitar semula
Bagi memastikan amalan kitar semula ini dijalankan di kawasan kajian, beberapa langkah atau tindakan dapat di lakukan bagi memastikan amalan tersebut dapat dilaksanakan dengan baik.
Langkah tersebut ialah seperti :-
1. Kempen
Beri huraian
2. Pendidikan
Beri huraian
3. Menyediakan Kemudahan Pusat Pengumpulan.
Beri huraian
4. Gotong Royong
Beri huraian
Bahan Grafik
- Pelajar boleh memilih untuk menggunakan dua bahan grafik  :-
i)             Jadual
ii)            Graf
iii)           Carta Pai
iv)           Peta  Aliran
- Bahan grafik boleh diletakkan di mana-mana aspek dapatan kajian yang sesuai
(Nombor 9) RUMUSAN
Buat rumusan
(Nombor 10). LAMPIRAN
  1. Surat pengenalan diri murid
  2. Surat kebenaran membuat kajian
  3. Surat makluman kepada ibu bapa/penjaga
  4. Surat kebenaran ibu/bapa penjaga
  5. Borang soal selidik
  6. Gambar / foto yang berkaitan
(Nombor 11). RUJUKAN
Buku Teks
Mohd Jamil B. Mohamad dan rakan, 2004 Geografi Tingkatan 3
Kuala Lumpur, Johor Central Sdn. Bhd
Chong Mui Seng dan rakan, 2002 Geografi Tingkatan 1
Kuala Lumpur, Johor Central Sdn. Bhd.
Buku Rujukan
Piara Singh, 2005 Siri Teks Referens SPM Geografi Tingkatan 4 dan 5
Petaling Jaya, Pearson Malay Sdn. Bhd
Fokus PMR Tingkatan 1, 2 dan 3
Orang Sumber
En. Mohd Khamsuldin B Abdul Wahab, 12 tahun, Seorang Guru di SMK Penghulu Saad, Pt. Sulong. Akhir kata, diharapkan maklumat ini sedikit sebanyak dapat membantu pelajar untuk menghasilkan sebuah kerja kursus yang bermutu…

No comments:

Post a Comment

Followers